Praca z dziecmi niepełnosprawnymi zmusza do ciągłych poszukiwań nowych , ciekawych metod pracy, które zachęcą dzieci do poznawania najblizszego otoczenia. Wieloletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem upośledzonym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim daje mi przekonanie ,że stwarzanie wciąż nowych sytuacji dydaktycznych oraz pomoc innych ludzi w zajęciach , mobilizuje dzieci do działania, pozwala wychowankom z ogromnymi zaburzeniami i ograniczeniami psychofizycznymi aktywnie uczestniczyć w proponowanych zabawach.
Cele : -Utożsamianie się dzieci ze środowiskiem przyrodniczym:Nawiązanie emocjonalnego kontaktu z przyrodą , ksztaltowanie właściwych postaw wobec przyrody. -Nabywanie wiedzy przyrodniczeji wdrazanie do rozumienia otaczajacego świata. -Doznawanie nowych , mocnych wrażeń i przeżyć : chodzenie boso po ziemi, po kamieniach, żwirze, piasku.Stąpanie po trawie, turlanie się , dotykanie trawy .Smakowanie wody słonej, gazowanej, mrożonego soku .Przelewanie wody ciepłej i zimnej , mieszanie, wyławianie różnorodnych przedmiotów z wody, moczenie nóg w cieplej i zimnej wodzie. Zabawy przy ognisku, tańce, obserwowanie sposobu spalania sie różnych rzeczy: papierki, szyszki, igliwie, niteczki itp.Pieczenie kiełbasek. Doświadczanie podmuchu wiatru. -Rozbudzanie u dzieci ciekawości świata. -Budowanie atmosfery dającej dzieciom poczucie bezpieczeństwa i przynależnosci do grupy.
Miejsce zajęć: ogród przedszkolny
Pomoce dydaktyczne:baseniki, sitka, różne przedmioty zatapialne i nie, ręczniki , parasole, spryskiwacz, polewaczka, woda mineralna gazowana, woda słona, sok mrożony, worki na śmieci niebieskie, chusta animacyjna, ziemia czarna, kamienie, żwir, folia , drzewko (sadzonka) ,łopatka, woda do podlania, kamienie na palenisko , grill, drewno, skrawki papieru, niteczki, szyszki, igliwie, patyki, kiełbaski, magnetofon, nagrania z muzyka do zajęć, baloniki, "żagielki" na patykach do szaszłyków.
I.WSTĘP.
1.Odczytanie kartki z zaproszeniem nad morze. Zabawa muzyczno- ruchowa " Podróż balonem". Przy spokojnej , nastrojowej muzyce dzieci wyruszają w "podróż balonem"; wsiadaja do kosza, wtłaczają ciepłe powietrze, unoszą się , obserwują świat z wysoka, podziwiaja krajobrazy.Czynnosci te powtarzają w zależności od muzyki. Lądują w jakimś miejscu. Widzą ,że nie ma morza , wody, tylko jakieś stare budowle, rzeżby, piasek.To Grecja- w tle muzyka grecka "Grek Zorba" . Stąd wiemy dokąd przywiódł nas wiatr. Tu są wszystkie żywioły:woda, ogień, powietrze i ziemia.
II.SPOTKANIE Z ŻYWIOŁAMI
ZIEMIA
1. Żeby "dojść do morza" musimy "pokonać wydmy" :chodzenie boso po ziemi, piasku,żwirze, po kamieniach- doświadczanie różnorodności powierzchni ziemi stopami. Dzieci na wózkach, niechodzące mają przygotowane materiały w miskach. 2. Turlanie sie po trawie, leżenie na ziemi- odczuwanie ziemi całym ciałem, odczuwanie zapachu ziemi i miękkości trawy. 3. "Osłonięcie okolicy od wiatru"- wspólne posadzenie drzewka w myśl zasady " Rośnij razem ze mną". W tle cały czas słychać muzykę grecką.
WODA
1. Zabawa z wykorzystaniem baseników dmuchanych, ciepłej i zimnej wody. Zatapianie i wyławianie sitkiem przedmiotow z wody. Mieszanie i przelewanie wody. Moczenie nóg w ciepłej i zimnej wodzie. 2."Bardzo chce się pić"-Smakowanie wody słonej "morskiej", wody mineralnej gazowanej, soku mrożonego. 3.Zabawa "Złapal nas deszcz"-dzieci chowają się pod przeźroczyste parasole- doświadczanie "deszczyku" ze spryskiwacza oraz polewanie parasoli wodą z polewaczki- słuchanie odgłosu deszczu , obserwowanie kropli wody na parasolach.
POWIETRZE
1.Zabawa " Przeganianie chmury"- dzieci leżą na chuście animacyjnej i "przeganiają chmurę "w rytm muzyki greckiej. ' Chmura' wykonana jest z nadmuchanych , niebieskich worków na śmieci.Dzieci starają się podrzucać je nogami, rękami, głową . (Bardzo żywa muzyka grecka.) 2." Wypływamy na pełne morze'- dzieci "plyną statkiem, którym kołysze wiatr, odczuwają kołysanie fal, przeżywają sztorm"- fale wywolane falowaniem chusty animacyjnej.Doświadczają podmuchu wiatru, kołysania. W tle slychać "fale oceanu". 3.Ćwiczenia oddechowe" Łapiemy wiatr w żagle"- dzieci probują dmuchać na papierowy "żagiel by doplynąć do brzegu."
OGIEŃ
1. Rozpalenie ogniska- obserwowanie ognia- zwrócenie uwagi na cechy ognia: jasny, ciepły. 2.Taniec "Żywioły"-taniec dookola ogniska, aby "przebłagać i uspokoić naturę , wszystkie żywioły i bezpiecznie wrócic do domu." 3.Zabawa z rzucaniem nitek, skrawków papieru, igliwia, szyszek do ogniska- obserwowanie przez dzieci spalania sie tych rzeczy. Obserwowanie płomieni, próby określenia koloru ognia. upieczenie kiełbasek przy ognisku- zwrócenie uwagi na pożyteczną funkcję ognia.
III.ZAKOŃCZENIE
"Powrót balonem "do przedszkola. Zabawa jak na początku zajęcia.
mgr Barbara Bałdyga
|